زمستان فصل زیبایی است؛ فصل بارش برف و سفید پوش شدن زمین. اما این فصل، دردسرهایی هم به همراه دارد؛ دردسرهایی مثل زمین خوردن* ها و شکستگی* های استخوانی، آتش *سوزی* ها، سر خوردن اتومبیل* ها روی زمین لغزنده و افزایش تصادفات رانندگی و ...

در ادامه توصیه هایی را برای بهتر گذراندن این فصل زیبا برای تان آورده ایم:
توصیه های ایمنی اورژانس برای روزهای برفی:
دکتر فرهاد رضوانی، معاون آموزشی اورژانس تهران توصیه های ایمنی را برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی های احتمالی در فصل زمستان ارائه داد.
ایشان با اشاره به این که زمین خوردن یکی از شایع ترین حوادث در فصل سرما محسوب می شود اظهارداشت: برای جلوگیری از حوادث و ضربات فیزیکی ناشی از زمین خوردن، از کفش های مناسب استفاده کنید و مناسب ترین کفش، کفشی است کــه کف آن عاج داشته باشد تــا هنگام راه رفتن تعادل حفظ شده و از سُرخوردن جلوگیری کند. وی همچنین تاکید کرد: استفاده از چکمه و کفش های پاشنه بلند به علت برهم خوردن تعادل در سطوح لغزنده توصیه نمی شود.
دکتر رضوانی با اشاره به اینکه زمین خوردن در این فصل در کودکان و سالمندان شایع تر است افزود: به دلیل وضعیت سلامت بدن و پوکی استخوان در سالمندان، *گاهی یک زمین خوردن و یک ضربه کوچک می تواند سبب بروز شکستگی به ویژه در ناحیه مچ دست و یا ناحیه انتهایی فوقانی زانو یا لگن شود. بنابراین توصیه می شود در فصل سرما و در هنگام بارش برف با احتیاط قدم بردارید.
به گزارش سلامتیران از وزارت بهداشت وی تصریح کرد: در صورتی که مسیرهای تردد یخ زده است، توصیه می شود از مسیرهای دیگری رفت و آمد کرده و به منظور جلوگیری از سرخوردن حتما بر روی آن شن و یا ماسه پاشیده شود.
توصیه های سازمان آتش نشانی برای روزهای برفی:
با توجه به بارش برف و باران در روزهای اخیر کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران توصیه هایی را در خصوص روزهای برفی برای شهروندان اعلام کرده اند.
، کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران رعایت نکات ذیل را به شهروندان توصیه کرده اند:
رانندگی بر برف

* در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.
* از تردد با وسیله نقلیه ی فاقد لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.
* کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگی معابر و کوچه ها حتی الامکان از منزل خارج نشوند.
* به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد می *باشد، وسایل گرمایشی منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم کنید.
* به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان را از سرسره بازی در سطح کوچه و خیابان بر حذر دارید.
* پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.
* هنگام پارو کردن برف بام ها، از پرتاب برف بر سطح کوچه و خیابان خودداری کنید و در صورت ضرورت یک نفر به عنوان کنترل کننده و راهنما در محل ریختن برف در نظر بگیرید.
* در روزهای برفی از کوهنوردی اجتناب کنید.
* برای خروج از منزل از سلامت وسیله نقلیه و مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن باشید.
* هنگام خروج از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده نمایید.
* در صورت نقص فنی اتومبیل، آن را به منتهی علیه سمت راست در مکانی مناسب متوقف و برای پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری علائم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهید.
* هنگام عبور از روی پلکان های برف* گیر ساختمان ها، پل های عابر پیاده و پل نرده های روی جوی *ها با دقت لازم عبور و از دستگیره های کناری حتما استفاده کنید.
* در هنگام رانندگی بر روی سطح لغزنده از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید.
* هنگام پارو کردن برف بام از پرتاب آن بر روی سیم های انتقال برق جدا خودداری شود.
* به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه بام جلوگیری به عمل آید.
* به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور کرده و از تردد درسطح خیابان خودداری کنید.
* در روزهای برفی و یخبندان هرگز از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید.
* هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور نموده و از دویدن خودداری نمایید.
* هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.
* از عبور از سطح یخ زده حوض *ها و دریاچه *های مصنوعی پارک ها جدا خودداری کنید.
عینک آفتابی

توصیه*های یک چشم پزشک برای روزهای برفی:
برای پیشگیری از " برف کوری " از عینک آفتابی استفاده کنید. یک متخصص و جراح چشم برای پیشگیری از بروز عارضه "برف کوری" استفاده از عینک آفتابی را توصیه کرد.
دکتر محمد کریم اسماعیلی، متخصص و جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، در تعریف برف کوری گفت: افرادی که بدون عینک آفتابی در معرض برف یا یخ به خصوص در نواحی قطبی و یا ارتفاعات قرار می *گیرند دچار علائم چشمی *ای می *شوند که به برف کوری معروف است.
وی، درد و قرمزی چشم *ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم* ها، تورم پلک* ها و کاهش بینایی را از علائم برف کوری دانست و افزود: اگر فردی حتی به مدت 20 دقیقه بدون عینک آفتابی در ارتفاعات و در محیطی که برف تازه باریده قرار بگیرد ممکن است به این عارضه دچار شود. اسماعیلی، علت برف کوری را انعکاس اشعه ماورای بنفش از سطح برف و یخ دانست و گفت: برف تازه تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش را منعکس می* کند و علائم آن حدود 6 تا 12 ساعت بعد بروز می* کند؛ به علاوه استفاده از عینک در هوای ابری نیز توصیه می *شود؛ چرا که امواج ماوراء بنفش از ابرها هم عبور می* کنند.
وی با رد تصور اشتباه عموم در خصوص کوری در برف توضیح داد: کاهش بینایی ناشی از برف کوری اغلب موقت است و به ندرت به کوری دائمی منجر می *شود و علائم چشمی حدود 18 تا 24 ساعت بعد بهبود می *یابند.
اسماعیلی با اشاره به تاثیر استفاده از عینک آفتابی در پیشگیری از برف کوری در خصوص ویژگی عینک گفت: عینک* ها باید فقط حدود 5 تا 10 درصد نور مرئی را عبور دهند و تقریبا تمام امواج ماوراء بنفش را جذب و دارای عدسی بزرگ باشند.
این چشم پزشک، خروج لنزهای تماسی از چشم، امتناع از مالش چشم* ها، قرار گرفتن بیمار در اتاق تاریک، کمپرس سرد چشم* ها و استفاده از مُسکن جهت کاهش درد، قطره آنتی بیوتیک و عینک آفتابی را از راه* های درمان برف کوری دانست.